Hur jag tränar hemma i garaget

Tack för er respons och feedback på föregående inlägg om hur jag typ får ihop mitt livspussel med familj, träning och jobb :)

Så idag tänkte jag bara skriva ned hur ett av mina träningspass kan se ut. Numera följer jag inget specifikt träningsprogram, jag har stor erfarenhet av hur min kropp svarar på olika övningar och vilka rörelser min kropp behöver just nu och vilka mina svagheter är. Så just idag ville jag fokusera på skuldror och hållning.

Skivstångsrodd, lätta vikter men ca 20*3

Shrugs med en viktplatta i varje hand 12*4

(egentligen är jag emot shrugs för att jag har tidigare känt att den har gjort mig stelare i nacken, och det kanske den har gjort för jag har kört med tunga vikter, min devis förr var ju ”ju tyngre ju bättre” och det kanske är bra i vissa övningar, basövningar, men knappast när man tränar en specifik muskel och syftet inte är att bygga styrka utan rörlighet och ökad proprioception)

Clean 12*6

För att jag känner att den frigör mina skulderblad från bröstkorgen. Känner mig riktigt fri/lätt efter den övningen

Sittande axelpress med skrivstång på bröstet upp till raka armar över huvudet 10*4
Samma här, jag får en go kontakt med axlarna och jag känner att mitt bröst öppnar upp sig.
(Som massageterapeut är det lätt att man blir stel i axlar/skuldror av mycket arbete framför kroppen)

Goodmorning 12*3

Ingen bra övning för den som har diskbråck kanske, eller för någon oerfaren, men har du koll på läget och har bra hållning i bålen så kan den göra sitt syfte, syftet för mig är att sträcka ut den bakre muskelkedjan från plantarfascian (’senan’ under foten) upp till skallbasen. Alla muskler hänger ju ihop.

Det var dagens pass. riktigt skönt, imorgon (eller i övermorgon) blir det fokus på bål och ben tror jag.

Fredrik Englund